När kultur och prestation blir ett

Sedan barnsben har jag fascinerats av varumärken och spänningen kring dem. På samma gång är jag uppvuxen inom tävlingsidrotten där varje centimeter i längdhoppsgropen kan vara avgörande. Dessa två ämnen har jag sedan länge föreläst inom. Allt fler ser att kultur och prestation vävs ihop allt mer. 

Regnbågshjältar

Under hösten har Regnbågshjältar sänds på SVT där jag och Kajsa Bergqvist varit programledare. Kulturen inom idrotten är på tapeten där många inte vågar vara sig själva. Idrotten tappar på detta sätt många talanger och att våga vara sig själv är en förutsättning för att prestera på topp.

http://www.svt.se/regnbagshjaltar/

Samtidigt jobbar allt fler företag och organisationer med att skapa en inkluderande och presterande företagskultur. Vikten av en tydlig identitet är viktig inte bara internt, utan också externt i synen på varumärket. Det handlar egentligen rätt lite om logga och grafisk profil när vi pratar varumärke idag. Kulturen och medarbetarna är så mycket viktigare och det börjar med ledarskapet.

Peter Häggström föreläser

Det är alltså vikten av rätt värderingar och kultur som är viktigt både för prestationen och för att bygga framgångsrika varumärken. Jag föreläste om detta förra veckan på Scandic Continental  och den 5 december blir det samma tema för 300 chefer inom Borås Kommuns. Läs mer om mina föreläsningar här på haggstromcommunication.se

//Peter Häggström Lindecrantz