När medarbetaren blir varumärkets viktigaste pusselbit

De senaste veckorna har det varit fullt ös med föreläsningar. Många är intresserade av att lyssna till både ”Vinnarskallar” och ”Varumärkets nya spelregler”. De tycks på pappret som två rätt olika föreläsningar, men på sistone har jag insett att de närmar sig varandra allt mer. Detta fenomen ligger bakom varför Marknad och HR nu vävs ihop som aldrig förr. 

De senaste veckorna har jag fått förmånen att föreläsa för Borås Energi & Miljö, H&M, HPFs inspirationsdag, Silvent och SJ. Många är överens om att det idag går snabbare än någonsin, möjligheterna är oändliga, transparensen stor och att digitaliseringen förändrar våra liv fullständigt. I denna värld är dock en sak konstant och det är att människan är den viktigaste kommunikationskanalen. Vi litar och lyssnar på vårt nätverk i ett informationsflöde som bara ökar. Skillnaden är att idag har vi hundratals, tusentals följare online. Vilka möjligheter!

Företagskultur och varumärke

Att skapa en företagskultur som vilar på de rätta värderingarna är därför otroligt viktigt för varumärket. Alltför många sminkar upp en gorilla genom marknadsföring och det är riskabelt. Kan man istället göra det på riktigt, så blir det enkelt att kommunicera kring varumärket. Konferensen med min kund HiQ i Visby, gav ännu en gång prov på hur en fantastisk kultur skapar framgång. Kolla in filmen vi gjorde:

Så vad ska man göra? Jo marknadsavdelningen och HR-avdelningen bör jobba tätt ihop. För i den supermoderna tidsålder vi lever i så är människan i centrum. Innehållet i ”Vinnarskallar”, som handlar om att prestera på topp över tid och samtidigt må bra är lika relevant i föreläsningen ”Varumärkets nya spelregler, som handlar om hur man på bästa sätt skapar ett varumärke som är relevant och intressant. För där de bästa, smartaste, gladaste och coolaste jobbar, vill även andra också jobba. Och med. Tänk på det.

//Peter Häggström Lindecrantz